“Scheids, scheids, hij heeft geen bitje in!”

COPYRIGHT KOEN SUYK

Op dat moment denk ik van: “Man, zit niet zo te zeuren!” Ik heb wel wat belangrijkers aan mijn hoofd. Het is druk in de cirkel, er gebeurt van alles en nog wat.
Mijn aandacht is gericht op het spel en dit kan ik er even niet bij hebben.

In de hectiek zoek ik naar een oplossing. Ik kan het juiste laatje even niet vinden en denk tegen beter weten in dat het wel zal ophouden….

Ai, inschattingsfout! Ik had, heel eenvoudig, de speler zonder bitje naar de kant kunnen sturen om zijn bitje in te doen.  De regel is heel simpel. “Bitje in, anders kom je het veld niet in!” Maar een stemmetje in mijn hoofd vertelde mij: “Koppie erbij houden! Focus op het spel! Pas op, je MOET het goed doen! Dadelijk verlies je de controle…”
Maar, hoe komt het nou dat ik zo reageerde?
Dit kwam doordat de vorige wedstrijd nog door mijn hoofd speelde, toen had ik écht NIET goed gefloten. Blijkbaar had ik dit onvoldoende verwerkt waardoor ik nu het stemmetje in mijn hoofd had. Dit keer wilde ik koste wat het kost goed fluiten. Doordat ik bezig was met de vorige wedstrijd had ik geen ruimte meer in mijn hoofd om goed op de speler te reageren die om mijn aandacht vroeg.

Herken je de situatie van de medewerker die aan je bureau staat, omdat hij het niet eens is met de beoordeling die hij heeft ontvangen? De medewerker die niet snapt waar de feedback vandaan komt? Dit is precies wat bij mij in het veld ook gebeurde. Met een goede voorbereiding had ik WEL de ruimte in mijn hoofd gehad en de speler aandacht gegeven. Had ik de speler in zijn WAARDE gelaten en SERIEUS genomen. Nu moest ik heel hard werken om tot een acceptabel resultaat te komen. Wanneer ik een goed reflectiemoment in mijn voorbereiding had meegenomen, had ik kunnen voorkomen dat die vorige wedstrijd door mijn hoofd speelde en had ik WEL de goede FOCUS had.
Veld of kantoor? Scheidsrechter of leidinggevende? Beiden hebben veel aan hun hoofd, zijn druk en nemen lang niet altijd de tijd en ruimte om zich goed voor te bereiden en te luisteren. Voor je het weet staat een medewerker aan je bureau, omdat deze de beoordeling niet snapt of zit deze ineens ziek thuis, omdat je de signalen hebt gemist.

Zo zie je, er zijn veel overeenkomsten tussen fluiten en leidinggeven. Wil jij geïnspireerd worden en ook ‘fluitend leidinggeven’? Als spreker deel ik graag mijn kennis en ervaring opgedaan als scheidsrechter op het hoogste niveau. Neem vrijblijvend contact met mij op via karen@ViadeZijlijn.nl.

Comments are closed.