5 stappen voor ondernemers anno nu

Lastig hè, zo’n nieuwe situatie waarvan je ook nog niet weet hoe lang deze gaat duren. Je vraagt je als ondernemer steeds af ben ik klaar voor de toekomst? Past mijn dienstverlening hier nog bij? Ga ik het met mijn bedrijf redden? En, wat betekent het dan voor mijn medewerkers? Allemaal vragen waarop we misschien niet meteen een antwoord hebben, maar het zijn hele logische vragen waar je als ondernemer mee zit.

Op dit moment mis ik mijn geliefde hockeypotjes. Ben ik even geen scheidsrechter, niet de regisseur van een hockeywedstrijd. Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen, wanneer de omstandigheden van mij vragen te schakelen dan doe ik dat. Ik kan mij bijvoorbeeld WEL inzetten als bedrijfsregisseur. Ik kan mijn energie, kennis en ervaring inzetten om samen met JOU het ‘gameplan’ te maken van de periode die voor je ligt. Corona vraagt om een nieuw fundament een nieuwe basis, wellicht een andere basis. Dit geldt ook voor het menselijke kapitaal binnen je bedrijf. En laat dat nu net mijn vakgebied zijn.

Wat kunnen we loslaten en wat kunnen we meenemen de toekomst in? Handelen naar wat je als bedrijf te bieden hebt. Hoe dit eruit ziet, die nieuwe wereld? Dat weten we nog niet. Juist dat punt van het niet weten is zo waardevol. Het niet weten het niet overzien is tegelijkertijd een KANS om bijvoorbeeld je medewerkerscapaciteit tegen het ligt te houden. Hoe ga ik mijn bedrijf weer uitbouwen en wat is hiervoor nodig? Het beantwoorden van al deze vragen vraagt om aandacht en tijd.

 

5 stappenplan

Steeds weer wanneer ik een wedstrijd ga fluiten hou ik mij zelf tegen het licht. Wat voor een wedstrijd ga ik in? Wat kan ik verwachten? Wat zit er in mijn ‘rugzak’ om deze wedstrijd in goede banen te leiden? Waar zitten mijn valkuilen? Wat wil ik ontwikkelen en waar kan ik dat halen? Wie is mijn collega?

Het lijkt misschien gek om het leiden van een organisatie te vergelijken met het leiden van een hockeywedstrijd. Maar niets is minder waar. Ik heb ervaren dat er veel overeenkomstige patronen zijn tussen het leiden van een organisatie en een wedstrijd.

In aanloop naar een wedstrijd doorloop ik de volgende 5 stappen:

  1. ✅Ik kijk vooruit. Wat kan ik verwachten?
  2. ✅Ik bedenk welk doel ik wil bereiken.
  3. ✅Vervolgens vraag ik mij af wat ik nodig heb om dit doel te bereiken.
  4. ✅Ik bekijk wat ik in huis heb om dit doel te bereiken.
  5. ✅En ten slotte onderneem ik actie om mijzelf te verbeteren.

In basis draait het in bijna ieder bedrijf om de mensen die het werk doen. Dan zijn we aanbeland bij punt 3. Het zijn je medewerkers die de bergen verzetten. Dit, in combinatie met het product of de dienst die je wilt leveren. Welke talenten, kennis en kunde hebben we in huis en hoe goed is de medewerker erin? Corona vraagt van jouw bedrijf misschien wel dat het een andere markt moet gaan bedienen, of dat je andere producten of diensten aan moet bieden. Je bent wellicht veel meer online te vinden dan fysiek bij de klant. De vragen die bij mij dan boven komen zijn: Passen je huidige medewerkers bij wat je nodig hebt nu èn na de Corona tijd? Hoe zorg ik dat ik de mensen die nu minder werk hebben, maar ik straks weer hard nodig heb, binnen kan houden? In hoeverre passen de mensen in de organisatie nog bij de toekomst? Hoe zorg ik ervoor dat er voor hen nog een toekomst bij mijn bedrijf is? Deze vragen komen allemaal aan bod in punt 4 en 5 en zijn misschien wel de meest belangrijke en de meest pijnlijke vragen die je jezelf moet stellen.

Ik kan je helpen met het tegen het licht houden van je medewerkers door de vraag ‘Hoe ziet mijn medewerker van de toekomst eruit?’ samen te beantwoorden. Voorheen kon je deze vraag op je gemak stellen, je medewerkers ‘wegen’ en vervolgens bepalen welke acties er nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen. Er was zogezegd nog tijd voor training, ontwikkeling en verandering? Hoe is dit nu? Heb je die tijd nog?

 

Wanneer ik TIJDENS een wedstrijd moet schakelen heb ik te maken met een hele harde leerschool. Of ik leer heel snel ‘on the job’, of ik val genadeloos door de mand en breng de wedstrijd niet tot een goed einde. Dat laatste voelt als een enorme nederlaag en kost heel veel energie. Het is veel fijner om met een goed gevulde rugzak de wedstrijd in te gaan. Dit gun ik JOU en JE BEDRIJF ook. Door je medewerkers te ‘wegen’ ten opzichte van wat je wilt bereiken kun je stappen vooruit zetten en verrassingen voorkomen. Dit doe je bijvoorbeeld door het houden van een vlootschouw.

Mijn ervaring is dat een dergelijke doorkijk met een klein team gedaan wordt en het fijn is wanneer dit proces begeleid wordt. Ik faciliteer je graag.

 

Wat krijg je van mij?

☀️Je krijgt mijn frisse blik. Ik ben blanco, heb geen kennis van je bedrijf en dus als wapen een frisse blik.

☀️Vracht aan kennis en ervaring. Ik heb diverse bedrijven van binnen gezien en regelmatig dit soort gesprekken en sessies begeleid. Ook online kan ik dergelijke sessies begeleiden.

☀️Ik stel prikkelende vragen. Ik weet vragen te stellen die je aan het denken zetten en stil laten staan bij de toekomst.

☀️Antwoord op de vraag: ‘Ben ik op de goede weg?’ Eerlijk? De garantie van een antwoord op deze vraag kan ik je niet geven. Wat ik wel kan garanderen is dat je inzicht krijgt in je medewerkerspopulatie. Inzicht in hoe je ervoor staat en wat er nodig is om je bedrijf voorlopig gezond te houden. Grote kans dat je tot de ontdekking komt dat je nu nog tijd hebt voor het doorvoeren van een aanpassing.

 

Schroom niet en bel mij gerust om met mij hierover van gedachten te wisselen. Ik maak graag een uurtje tijd voor je vrij en wie weet kan ik je helpen met bouwen aan het fundament van de toekomst van je onderneming. Strategisch en aan de voorkant. 🍀

Pak de 📞 en bel: 0636311770

Hartelijke groet,

Karen Dollé

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *